Prezydent Francji Francois Mitterrand 9 grudnia 1986 roku otworzył Muzeum d’Orsay w budynku dawnego dworca de’Orsay.
Architekci z grupy ACT – Architekture przeobrazili ten imponujący budynek zachowując i odrestaurowując dekoracje sklepienia budynku i elementy z epoki.
Po przebudowie dworzec świetnie nadawał się na wystawienie w jego wnętrzach kolekcji impresjonistów oraz sztuki francuskiej drugiej połowy XIX wieku.
Każdego dnia setki turystów oglądają dzieła najsłynniejszych mistrzów jak Monet, Manet, Degas, Renoir, Cezanne, Vincent van Gogh, Millet, Gauguin, Cabanel, Courbet.
Dzisiaj opowiemy o kilku ważnych obrazach dla których na pewno warto zarezerwować lot do Paryża.
Wielbiciele wielkiego skandalisty Edouarda Maneta zobaczą tu obraz ” Śniadanie na trawie”, który został odrzucony na Salonie Paryskim w 1863 roku.
Manet twierdził ,że martwa natura jest „probierzem malarstwa „, próbą z którą powinien zmierzyć się każdy malarz.
W wykonaniu mistrza Maneta fragment obrazu pokazujący śniadanie czyli kosz z owocami,chleb i butelkę wina leżące na sukni przepięknej modelki Victorine Meurant jest przykładem najwyższej techniki malarskiej.
Kolejny obraz Maneta „Olimpia” został podarowany ministerstwu sztuki przez jego przyjaciela Claude Moneta w 1890 roku.
Warto wspomnieć ,że wiele obrazów znajdujących się we francuskich muzeach znalazło się tam dzięki możliwości płacenia podatku od spadku dziełami sztuki.
Przyjrzyjmy się fragmentowi obrazu „Olimpia ” ,którym Manet wywołał kolejny skandal na salonach.
Piękny bukiet z różnobarwnych kwiatów jest przykładem niezwykłych umiejętności artysty.
Bukiet zawinięty w papier w załamaniach którego widać odcienie beżu i szarości trzyma w czarnej dłoni służąca ubrana w jasną suknię na tle ciemnej ściany buduaru.
Zdolność łączenia tonacji jasnej i ciemnej przypomina na myśl diagonale Hoppera, nomen omen Hopper był zafascynowany malarstwem Maneta i Degasa.
Na tym samym piętrze sąsiadują z Manetem obrazy Edgara Degasa, którego ulubionym tematem były tancerki, szkoły tańca i lekcje baletu.
W słynnym płótnie „Lekcja tańca” znajdziemy niezwykłe ujęcie kompozycyjne.
Na pierwszym planie stoi tancerka, patrząc dalej widzimy nauczyciela i grupę baletnic na tle ściany z drzwiami przez które widać okno wychodzące na paryską ulicę. Ściana w rogu łączy się z przeciwną ścianą, rewelacyjne ujęcie perspektywiczne.
Mamy wrażenie ,że znajdujemy się w środku sali.
Warto zwrócić uwagę przynajmniej na jeszcze jedno dzieło Degasa „Absynt”., obraz pełen smutku,przepełniony nastrojem melancholii i samotności.
Przy stoliku w kawiarni „La Nouvelle Athenes” siedzi koło siebie para : paryski kloszard i samotna kobieta przed którą stoi kieliszek absyntu. nazywanego narkotykiem biednych ludzi.
Odnosimy wrażenie ze stojące na pierwszym planie stoliki blokują siedzącą parę, zamykają im drogę ucieczki .
Trudno przejść obojętnie i nie zaangażować się w przedstawioną sytuację.
Na długo zapamiętamy smutną twarz i zrezygnowany wyraz oczu kobiety siedzącej nad kieliszkiem absyntu.