Historia Polski do poskładania

To, że puzzle mogą stanowić doskonale wsparcie w procesie edukacji nie jest dla nikogo niespodzianką. Układając je, można świetnie poznać sztukę – wystarczy dzieci zainteresować zestawami przedstawiającymi arcydzieła światowego malarstwa – oraz geografię, której najprościej uczy się składając w jedną całość setki elementów mapy. Tę właściwość puzzli wykorzystał Grzegorz Nawrot, który stworzył specjalne puzzle do nauki historii.

Chodzi o materiały dydaktyczne, które zostały wydane niedawno przez Oddział IPN w Łodzi. Puzzle prezentujące część historii Polski XX wieku mają niebawem trafić do szkół, gdzie stanowić będą wsparcie dla nauczycieli.

W skład tego interesującego zestawy wchodzą „Mapy historycznej okupowanej Polski (31 XII 1939) z uwzględnieniem wcześniejszych zmian granic w regionie dokonanych w latach 1938-1939”. Zostały one „przemienione” w układankę składającą się ze 156 elementów oraz 44 kart, prezentujących archiwalne zdjęcia oraz odpowiednie dla nich komentarze historyczne.

Dlaczego puzzle mogą pomóc w nauce? Choćby poprzez wsparcie zapamiętywania. Uczeń podczas luźnej i przyjemnej zabawy będzie niejako „przypadkowo” utrwalał materiał historyczny oraz wykształci w sobie umiejętności orientacji w przestrzeni. Jak twierdzi twórca, sprawdzą się także jako wsparcie nauki czytania mapy, a także pomogą poszerzyć wiedzę tak na temat historii jak i geografii Polski. Układanie puzzli grupowo, w trakcie lekcji może mieć także świetny wpływ na kształcenie zdolności pracy w grupie, planowania zadań i dzielenia się nimi.

Puzzle przeznaczone są dla uczniów w wieku od 12 lat. Ich bezpłatne egzemplarze trafią do szkół i nauczycieli, którzy wcześniej wzięli udział w specjalnie przygotowanym szkoleniu metodycznym, przeprowadzonym w kwietniu w siedzibie Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Radomiu.