Popularne „strzelanki” lepsze od łamigłówek?

gry wideo

Najnowsze badania naukowców z amerykańskich uniwersytetów dowodzą, że nasz mózg jest lepiej stymulowany przez gry wideo bardziej niż gry na myślenie. Co na to puzzlomaniak?

Dzieci i młodzież spędzają przed komputerem dużo czasu, a jedną z atrakcji są gry. Każdy rodzic wie, jak trudno odciągnąć swoje pociechy od ekranu, a teraz będzie to jeszcze trudniejsze, bo dzieci mogą wytoczyć solidny argument.

Wpływ gier komputerowych na zdolności poznawcze

Badania nad mózgiem gracza przeprowadzili Shawn Green z Uniwersytetu w Wisconsin oraz Aaron Seitz z Uniwersytetu Kalifornii, a wyniki opublikowali w pracy The Impacts of Video Games on Cognition. Okazało się, że dzisiejsze gry są na tyle skomplikowane, wymagają uwagi i analizowania informacji, że pozytywnie wpływają na pracę mózgu. Zaskakujące jest to, iż gry, w których strzela się do przeciwników, czyli tzw. strzelanki lepiej rozwijają zdolności kognitywne niż np. gry karciane, strategiczne czy okolicznościowe typu Angry Birds. Te pierwsze ze względu na szybką akcję wymagają dostrzegania szczegółów, analizowania, podejmowania decyzji, co rozwija wyobraźnię i aktywuje wiele innych funkcji mózgu. Niemniej jednak neurofizjolodzy podkreślają także szkodliwe skutki gier komputerowych, które negatywnie wpływają na koncentrację, czy zachowania społeczne.

Puzzle wpływają na widzenie przestrzenne

Zamiast jednak zachęcać dzieci do gier komputerowych, lepiej zaproponować im inną rozrywkę. Według nieco starszych badań opublikowanych w 2012 roku bardzo dobry wpływ na zdolności kognitywne ma układanie puzzli. Naukowcy z Uniwersytetu w Chicago rozpoczęli badania nad grupą dzieci w wieku 2 lat. Po dwóch latach okazało się, że dzieci w wieku 4-5 lat, które przez okres badania układały puzzle lepiej wypadały w testach na widzenie przestrzenne. Maluchy, którym rodzice dawali do zabawy trudniejsze układanki wykazywały lepsze zdolności przekształcania i obracania figur w wyobraźni. Takie umiejętności wpływają później na zdolności techniczne i matematyczne. Naukowcy zaznaczyli, że ważny był także kontakt rodziców z dzieckiem oraz to, w jaki sposób tłumaczyli mu zasady gry.

Może i gry komputerowe lepiej stymulują pracę mózgu, ale za to puzzle nie mają żadnych efektów ubocznych.