Dama w zieleni

Polska wydała na świat wielu niezwykłych malarzy, znamy ich jednak przede wszystkim my Polacy – dla reszty są oni nierzadko trudnymi do wypowiedzenia nazwiskami. Wśród urodzonych nad Wisłą malarzy są jednak i tacy, którzy prawdziwą karierę zrobili poza krajem, przez co mniej znani są właśnie w swojej ojczyźnie. Jedną z takich postaci jest Tamara Łempicka, która doczekała się nawet puzzli ze swoim obrazem.

Tamara Łempicka, czy też de Lempicka, jak zwana jest na Zachodzie to przedstawicielka epoki art déco. Urodziła się jako Maria Gurwik-Górska w Warszawie, w roku 1898, a jej rodzicami była Malwina z domu Deker oraz mecenas Borys Gurwik-Górski – Żyd pochodzący z Rosji. Od najmłodszych lat charakteryzowała się niemałym temperamentem – jako dziesięciolatka udając chorą, wymusiła na rodzicach coroczne wakacje w ciepłych Włoszech. Do Italii jeździła po to, aby chłonąć wspaniałości renesansowej sztuki, która miała wyraźny wpływ na jej wczesną twórczość.

Dalsze lata jej życia to prawdziwy scenariusz filmu. W 1916 wyszła za mąż za prawnika, Tadeusza Łempickiego, który podczas rewolucji październikowej trafił do więzienia. Tamara, aby pomóc swojemu mężowi i uwolnić go z aresztu spędziła noc ze szwedzkim konsulem, który obiecał pomóc jej i jej mężowi. Szczęśliwie parze udało się uwolnić z Rosji i spotkać ponownie w Kopenhadze. Przeżycia rewolucyjne nie pozostały jednak bez wpływu na mężczyźnie, który nie był w stanie utrzymać rodziny. A to sprawiło, iż Łempicka zaczęła zawodowo malować.

Choć Łempicka malarstwa uczyła się przede wszystkim sama, krótko miała okazję uczyć się fachu w pracowni kubistycznej André Lhote’a. Wpływy tego nurtu także widoczne są w jej charakterystycznych portretach. Właśnie dzięki nim Tamara zdobyła prawdziwą sławę. Wyidealizowane portrety o geometrycznych formach i intensywnych barwach idealnie wpisały się w stylistykę art déco. Doskonałym przykładem jest jeden z najbardziej znanych obrazów tego okresu – Tamara w zielonym Bugatti, który zdobił okładkę czasopisma Die Dame. Podobne wrażenie robi także obraz Młoda kobieta w zieleni, który dziś podziwiać można w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Paryżu, a także złożyć w całość dzięki puzzlowemu producentowi – firmie D-Toys.

Życie Tamary trudno nie nazwać skandalicznym. Rozstanie z mężem spowodowane licznymi romansami – także z kobietami – depresja, na którą leczyłą się i w końcu przenosiny od Stanów Zjednoczonych, gdzie aktywnie kreowała swój wizerunek sprawiły, że o Tamarze częściej mówi się w kontekście jej biografii a nie malarstwa.

I choć w Polsce znajduje się obecnie kilkanąście obrazów Łempickiej, właściwie nie sposób ich zobaczyć – nie są one prezentowane, poza rzadkimi wystawami. A szkoda. Znając Tamarę wprost nie da się o niej zapomnieć!